Dag 11 Vietnam
4 november 2025 - Ninh Binh, Vietnam
Dinsdag 4-11-25
Na een prima nachtrust in ons huisje om 7.30 uur ontbeten waarbij we een prachtig uitzicht hebben op de omgeving.

In de hoek staat ook een offertafeltje die we regelmatig zien in Vietnam.

Vanmorgen gaan we een boottocht maken tussen de kalksteenbergen (limestone mountains). Met de fiets gaan we naar de opstapplaats in Tam Coc.

Het landschap is weer fantastisch en we genieten (ondanks het miezerig weer) volop.

Aan de zijkanten zie we veel bloeiende waterlelies.
Het voortbewegen van de roeispanen gebeurd op een bijzondere manier: met de voeten😅. Heel bijzonder dat dit mogelijk is.
Bij het keerpunt (halverwege de boottocht) stappen we even uit om de benen te strekken en een bezoek te brengen aan de “tempel of Quy Minh Dai Vuong”.
Een jonge roeier heeft naast het roeien nog tijd om op zijn telefoon te kijken🙃.

Na de boottocht gaan we verder met een fietstocht.
In de rijstvelden zien we regelmatig oude familiegraven van de eigenaren van deze velden. Sinds enkele decennia is dit verboden om op eigen percelen begraven te worden en kan dit alleen nog op de gezamenlijke begraafplaatsen.

De rijstvelden zijn nu vol gelopen met water omdat er vis in gekweekt wordt (o.a. Tilapia). Alleen in de periode van januari t/m juni wordt er hier rijst verbouwd.
We bezoeken een oude tempel

en zien een bijzondere natuur, waaronder de rode eitjes van slakken
en grote mieren die een web maken rondom Vietnamese vijgen en gaan daar binnen hun eitjes leggen.

Daarna fietsen we verder door deze bijzondere omgeving op een goed fietspad.

Als we aankomen bij de “Bich Dong Pagoda” zitten een drietal oude vrouwtjes bij de ingang prullaria te verkopen.

We komen aan bij de eerste pagode die uit de 15e eeuw stamt.

Daarna gaan we trappen op en zien we nog 2 tempels uit de 17e een 19e eeuw.

In het boeddhisme is men klaarblijkelijk ook geëmancipeerd aangezien er ook vrouwelijke uitvoeringen van Boeddha zijn.

Als we de poort van het tempelcomplex uit lopen zien we veel waterlelies.

In een nabijgelegen restaurantje geluncht waarbij onze gids aangeeft dat we onze fiets niet hoeven af te sluiten, aangezien er op het stelen van een fiets (of een auto) een gevangenisstraf staat van 7 jaar 😱.
Om 14.30 uur zijn we weer terug bij onze slaapplek en hebben we de rest van de dag “vrij”.











